Szkolny konkurs wiedzy o kulturze i historii Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych

W ZSŁ jest nowa mania- Stany i Wielka Brytania!- pod tym hasłem ruszyła w szkole kolejna edycja konkursu wiedzy o kulturze i historii Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Przygotowaniem merytorycznym i organizacyjnym zajęli się w tym roku mgr Magdalena Czechowska-Buratowska, mgr Bernadetta Łozińska-Zięborak, mgr Małgorzata Wilk oraz mgr Piotr Piekarski.

Po wysłuchaniu prezentacji i podliczeniu przez komisję przyznanych punktów,
wyłoniono zwycięzców w następującej kolejności:

I miejsce: Michał Stępniak z klasy 4 Ed (14 pkt.)

II miejsce: Marcin Ślęzak z klasy 1 Id (12 pkt.)

III miejsce: Michał Różycki z klasy 1 Ea (11,5 pkt)

IV miejsce: Mateusz Wosik z klasy 2 Ic (11 pkt.)

V miejsce: Ziemowit Sosnowski z klasy 2 Ea (10 pkt.)

VI miejsce: Dawid Czuba z klasy 1 LZ (7 pkt.)

VII miejsce: Radosław Dyna z klasy 2 Ia (4 pkt.)

Moment ogłoszenia wyników uświetnił swoją obecnością Dyrektor ZSŁ mgr Antoni Borgosz, który po krótkim przemówieniu uroczyście odczytał zwycięzców oraz wręczył dyplomy i nagrody. Zwycięzcy otrzymali książki wydawnictw anglojęzycznych oraz czeki pieniężne.

Taka forma konkursu sprzyja rozwijaniu strategii samodzielnego poszukiwania informacji, a tym samym autonomii w uczeniu się. Uczeń zmuszony do samodzielnych poszukiwań łatwiej przyswaja sobie wiedzę i co najważniejsze, lepiej ją zapamiętuje. Poza tym pracując w ten sposób rozwija umiejętności analizy i syntezy odpowiedniej partii materiału, jej selekcji i interpretacji, czyli te umiejętności, od których jest uzależniony w dużej części sukces w nauce języka obcego.

Nauczyciele postawili sobie za cel rozwijanie i poszerzanie wiedzy uczniów na temat krajów anglojęzycznych oraz doskonalenie i ćwiczenie umiejętności językowych poprzez pisanie i wypowiadanie się na tematy kulturowo-historyczne po angielsku. Dzięki konkursowi uczniowie ZSŁ mają również możliwość pogłębiania swoich zainteresowań humanistycznych. Autorzy konkursu kierowali się dewizą, iż Uczyć języka to znaczy również uczyć kultury danego kraju. We współczesnej dydaktyce języków obcych trudno jest sobie wyobrazić naukę języka obcego z pominięciem aspektów cywilizacyjnych kraju, w którym tym językiem mówi się. Bez ich znajomości, zrozumienie drugiego narodu, jego sposobu myślenia, wartości i idei byłoby praktycznie niemożliwe. Brak wiedzy socjokulturowej, zwłaszcza w języku angielskim, może zakłócić prawidłową komunikację międzyludzką. Wiemy przecież, że komunikowanie się to nie tylko przekazywanie i odczytywanie informacji, ale również właściwa interpretacja zachowań interlokutora, jego sposobu postrzegania świata, reakcji i zachowań, a ta nie będzie możliwa bez znajomości kultury i cywilizacji danego kraju.
Wzajemna zależność między tymi czynnikami jest widoczna choćby w samej konstrukcji współczesnych podręczników do nauki języka. Również współczesne technologie, coraz śmielej wchodzące do klas językowych, umożliwiają pogłębianie wiedzy z tej dziedziny i co więcej, stanowią doskonały sposób motywowania do nauki języka, szczególnie uczniów szkół technicznych, takich jak Zespół Szkół Łączności. Jedną z takich technologii jest Internet, który, jeśli jest odpowiednio wykorzystany, może zwiększyć uczniowskie kompetencje zarówno komunikacyjne jak i socjo-pragmatyczne, paralingwistyczne, fonologiczne itd. Pozwala na odkrywanie obcej kultury w sposób najbardziej przemawiający do świadomości młodego człowieka, wychowanego w dobie komputerów. Kierując się tymi przesłankami, autorzy konkursu skupili się na sformułowaniu takich zagadnień i problemów, dzięki którym uczniowie mogli zweryfikować stereotypowe
spojrzenie na Wielka Brytanię i Stany Zjednoczone oraz ich mieszkańców.

Konkurs poprzedziła zakrojona na szeroką skalę akcja plakatowo-informacyjna promująca go i zachęcająca uczniów do udziału. Dzięki niniejszej akcji jak również motywowaniu uczniów przez nauczycieli języka angielskiego w ZSŁ przedsięwzięcie to spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem i odzewem uczniów. Przed konkursem uczniowie otrzymali zestaw 50 pytań-zagadnień do przygotowania. Z tych 50-ciu wybrano 35 i przygotowano do nich 35 pytań quizowych typu zadania otwarte, prawda/fałsz oraz „wybierz poprawną odpowiedź”. W I etapie, który odbył się 18 listopada 2011 roku i trwał 45 minut wzięło udział 60 uczniów. Warunkiem przejścia do drugiego etapu było uzyskanie co najmniej 24 punktów za poprawne odpowiedzi. Najwyższy wynik, a więc 33,25 pkt. na 35 możliwych otrzymał w tym etapie Dawid Czuba z klasy 1LZ. Drugą i trzecią pod względem punktacji pozycję uzyskali natomiast Marcin Ślęzak z kl. 1 Id (32pkt.) i Radosław Dyna z kl. 2 Ia (28,25 pkt.).

Przed II etapem uczniowie otrzymali do opracowania kolejny zestaw 40 pytań- zagadnień, z których byli testowani 23 stycznia 2011. Test miał formę podobną do etapu pierwszego, jednak pytania testowe sprawdzały znajomość kultury i historii Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych w sposób bardziej szczegółowy. W drugim etapie Konkursu wzięło udział 20 uczniów. Uczestnicy musieli odpowiedzieć na 30 pytań opisowych oraz typu True/False. W II etapie najlepsze wyniki uzyskali kolejno: Mateusz Wosik (2Ic), Michał Różycki (1Ea), Michał Stępniak (4Ed) i Radosław Dyna (2Ia). Do ostatniego, III już etapu zakwalifikowało się 7 uczniów. Finał odbył się w dniu 07.03.2011 w pięknie udekorowanej plakatami o tematyce konkursowej świetlicy szkolnej i bardzo miłej atmosferze. Główną prowadzącą była B. Łozińska-Zięborak. W skład komisji wchodzili również M. Wilk, M. Czechowska-Buratowska oraz P. Piekarski. Zawodnicy mieli sympatyczną publiczność złożoną z przedstawicieli różnych klas ZSŁ. Na początku finaliści wylosowali po pięć pytań z tematyki konkursowej i udzielali na nie ustnie odpowiedzi, a następnie przedstawili przygotowane wcześniej krótkie prezentacje multimedialne dotyczące świąt w krajach anglojęzycznych: Christmas, Easter, Independence Day, St. Valentine’s Day, Halloween, Guy Fawkes’ Night i Thanksgiving. Po prezentacjach odpowiadali na kolejne pytania Komisji dotyczące przedstawionych tematów świątecznych. Należy zaznaczyć, iż zawodnicy byli dobrze przygotowani a każde wystąpienie zawierało ciekawe elementy.