Szkolny Konkurs Wiedzy o Stanach Zjednoczonych
„Co ja wiem o USA?” – całe ZSŁ w to gra! Czy fascynuje Cię kultura Stanów Zjednoczonych? Czy wiesz, skąd wziął się amerykański hamburger, jakie tajemnice kryje Hollywood albo jak narodziła się jazzowa rewolucja????? Jeśli tak – to wydarzenie jest dla Ciebie! Pod tym hasłem odbył się szkolny konkurs wiedzy o kulturze i historii Stanów Zjednoczonych.
Przygotowaniem merytorycznym i organizacyjnym zajęły się panie mgr Małgorzata Wilk i mgr Bernadetta Łozińska-Zięborak. Nauczycielki postawiły sobie za cel rozwijanie i poszerzanie wiedzy uczniów na temat krajów anglojęzycznych oraz doskonalenie i ćwiczenie umiejętności językowych, poprzez pisanie i wypowiadanie się na tematy kulturowo-historyczne po angielsku.
Autorki konkursu kierowały się dewizą, iż uczyć języka, to znaczy również uczyć kultury danego kraju. We współczesnej dydaktyce języków obcych trudno jest sobie wyobrazić naukę języka obcego z pominięciem aspektów cywilizacyjnych kraju, w którym tym językiem mówi się. Bez ich znajomości, zrozumienie drugiego narodu, jego sposobu myślenia, wartości i idei byłoby praktycznie niemożliwe. Kierując się tymi przesłankami, autorki konkursu skupiły się na sformułowaniu takich zagadnień i problemów, dzięki którym uczniowie mogli zweryfikować stereotypowe spojrzenie na Stany Zjednoczone oraz ich mieszkańców.
Wszyscy uczniowie zainteresowani udziałem w konkursie zostali poproszeni o wypełnienie formularza rejestracyjnego, a następnie zaproszeni do zapoznania się z zagadnieniami tematycznymi.
W I etapie, który odbył się 4 marca 2025 roku i trwał 45 minut wzięło udział 7 wspaniałych. Uczniowie podeszli do testu online, gdzie odpowiadali na 50 pytań typu: zadania otwarte, prawda/fałsz oraz „wybierz poprawną odpowiedź”. Uczniowie otrzymali następującą ilość punktów: Sebastian Woźnica z kl. 4T- 46 pkt, Antoni Kurdziel z kl. 3Ta- 42,5 pkt, Adam Cisek z kl. 2P- 38,5 pkt, Bartosz Działa z kl. 4Ib- 36 pkt, Sebastian Pietrzyk z kl. 1T- 31pkt, Kazimierz Skrok-Wolski z kl. 1Ea- 24,5 pkt oraz Franciszek Bartłomiejczyk z kl. 5Ec- 17 pkt.
Przed II etapem uczniowie otrzymali do opracowania kolejny zestaw zagadnień, z których byli testowani 20 marca 2025 roku. Test miał formę podobną do etapu pierwszego, jednak pytania testowe sprawdzały znajomość kultury i historii Stanów Zjednoczonych w sposób bardziej szczegółowy.
W II etapie najlepsze wyniki prezentowały się następująco: Sebastian Woźnica z kl. 4T- 47 pkt, Antoni Kurdziel z kl. 3Ta- 39 pkt, Adam Cisek z kl. 2P- 37 pkt, Bartosz Działa z kl. 4Ib- 35 pkt.
Finał konkursu odbył się w dniu 14.04.2025 w sali 304 w bardzo miłej atmosferze. Uczniowie zaprezentowali wcześniej wybrane przez siebie tematy, wykorzystując przygotowane prezentacje multimedialne. Ich wystąpienia oceniane były według następujących kryteriów: zawartość merytoryczna, poprawność językowa, zwięzłość wypowiedzi, czytelność i estetyka slajdów, innowacyjność oraz zgodność z ustalonym czasem prezentacji. Wszystkie prezentacje wyróżniały się dużym zaangażowaniem twórców, pomysłowością i umiejętnym wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. Zawodnicy byli dobrze przygotowani a każde wystąpienie zawierało ciekawe elementy. Wśród prezentowanych tematów znalazły się: Amerykańskie sporty- baseball, futbol amerykański, koszykówka i ich znaczenie, Rewolucja hip-hopu- jak Nowy Jork stał się kolebką rapu?, Fast foody i amerykańska kuchnia- historia McDonald’s, KFC i ich wpływ na świat, Denali- najwyższa góra Ameryki Północnej: legendy i wyprawy na szczyt.
Za wystąpienia finałowe uczniowie otrzymali następującą punktację:
Sebastian Woźnica – 48 pkt, Antoni Kurdziel – 54 pkt, Adam Cisek – 45 pkt,
Bartosz Działa – 54 pkt. Punktacja została przyznana na podstawie wcześniej ustalonych kryteriów ocen. Do końcowej klasyfikacji w konkursie wliczono sumę punktów zdobytych przez uczniów na wszystkich etapach. W I etapie konkursu było do zdobycia 50 pkt, w II etapie również 50 pkt, a w III finałowym 60 pkt. Na podstawie łącznej liczby punktów wyłoniono zwycięzców.
Zwycięzcami konkursu zostali:
I miejsce: Sebastian Woźnica z klasy 4T (141 pkt.),
II miejsce: Antoni Kurdziel z klasy 3Ta (135,5 pkt.),
III miejsce: Bartosz Działa z klasy 4Ib (125 pkt),
IV miejsce: Adam Cisek z klasy 2P (120,5 pkt.).
Uroczyste wręczenie nagród, dyplomów oraz czeków pieniężnych odbyło się w gabinecie Dyrektora Naczelnego Pana Pawła Kucharczyka, który serdecznie pogratulował uczniom wysokiego poziomu prezentacji, zaangażowania oraz kreatywności w przygotowaniu wystąpień. Finał zakończyło wspólne pamiątkowe zdjęcie uczestników i organizatorów.
Jako organizatorki konkursu uważamy, że taka forma konkursu sprzyja rozwijaniu strategii samodzielnego poszukiwania informacji, a tym samym autonomii w uczeniu się. Uczeń zmuszony do samodzielnych poszukiwań łatwiej przyswaja sobie wiedzę i co najważniejsze, lepiej ją zapamiętuje. Poza tym, pracując w ten sposób rozwija umiejętności
analizy i syntezy odpowiedniej partii materiału, jej selekcji i interpretacji, czyli te umiejętności, od których jest uzależniony w dużej części sukces w nauce języka obcego.
Już dziś serdecznie zapraszamy wszystkich uczniów do udziału w kolejnych edycjach konkursu kulturoznawczego! To doskonała okazja, by rozwijać pasje, dzielić się wiedzą i sprawdzić swoje umiejętności w twórczy i inspirujący sposób.
W tym miejscu organizatorki konkursu chciałyby serdecznie podziękować Radzie Rodziców ZSŁ za zasponsorowanie nagród pieniężnych dla uczestników konkursu, a także wydawnictwom Macmillan, Pearson i Oxford za otrzymane gadżety i nagrody książkowe.